اغلب ما در جایگاه مدیر یک کسب و کار ، به خوبی آموخته‌ایم که مشتری مداری کنیم و شعار «مشتری رئیس ماست» را آویزه گوشمان کرده‌ایم. به کارمندان نیز تاکید می‌کنیم که ناز مشتری را بخرند و به خواست و رضایت او توجه ویژه داشته باشند و تا می‌توانند برای ارائه خدمات عالی و رضایت بخش، وقت صرف کنند.

اما همیشه در روی یک پاشنه نمی‌چرخد، نوبت ناز کردن ما هم می‌رسد و آن زمانی است که در مقام یک کارفرما قرار می‌گیریم و کالا یا خدمت خاصی را سفارش می‌دهیم. در چنین شرایطی توقع داریم که بهترین خدمات به ما ارائه شود و با کوچکترین نقص و کمبودی فریاد اعتراض مان را بلند می‌کنیم.

در میانه این افراط‌ها و توقعات گاهی غیرمنطقی، فراموش می‌کنیم که درست به همان اندازه که «مشتری مداری» برای اعتبار کاری و خوشنامی ما ضروری است،  «یک مشتری خوب بودن» نیز در فضای کسب و کار برای هر شرکتی اعتبار و پرستیژ به ارمغان می آورد.

مقاله سمیه جلیلی در روزنامه نسل فردا

مقاله سمیه جلیلی در روزنامه نسل فردا

برخی از مواردی که کمک می‌کند یک مشتری خوب باشیم و بر خوشنامی خود بیافزاییم، از قرار زیر است :

  1. پرداخت به موقع تعهدات مالی: بی‌شک در فضای کسب‌وکار، پیمانکاران زیادی با شرکت شما در ارتباط هستند که وقتی در پرداخت‌های مالی خود، سروقت و دقیق باشید، به آنها این پیام را منتقل می‌کنید که شرکت شما، در کسب و کار خود موفق است و به راحتی از پس هزینه‌هایش بر می‌آید. به احتمال زیاد پیمانکاران شما، با شرکت‌های زیادی در ارتباط هستند و می‌توانند از رونق کسب و کار تان برای آنها بگویند، شرکت هایی که مشتریان بالقوه شما هستند و با اطلاع از موفقیت شما، به شروع همکاری ترغیب می‌شوند.

 

  1. احترام به پیمانکار: وقتی به پیمانکاران خود و دانش حرفه ای آنها، احترام می‌گذارید، علاقه و دوستی آنها را جلب می‌کنید، در این وضعیت حداکثر تلاش خود را برای ارائه یک کار بی نقص انجام می‌دهند و شما بهترین نتیجه ممکن را خواهید گرفت. هیچ کس نمی‌خواهد در برابر کسانی که به چشم حرفه ای نگاهش می کنند، ضعیف ظاهر شود. در این صورت نه تنها کالا و خدمات خود را با کیفیت مناسب تحویل خواهید گرفت، بلکه در آینده پیمانکاران دیگر برای همکاری با شما، حاضر به دادن امتیازهای جالبی خواهند بود و در میان صنف خود بر سر شما با هم رقابت خواهند کرد. برعکس آن نیز اتفاق می افتد، اگر مشتری خوبی نباشید، حتی پیمانکاران درجه سه و چهار نیز برای همکاری با شما اکراه خواهند داشت.

 

  1. نظم و دقت در برآوردن نیازهای پیمانکار : در هنگام همکاری، پیمانکاران ارتباط کاری زیادی با سازمان شما برقرار می‌کنند، اگر در پاسخ گویی به نیازهای پیمانکار، دقت و نظم کافی به خرج دهید، به نحوی نظم و ساختار موفق سازمان خود را به نمایش گذاشته‌اید، این بر خوشنامی شما خواهد افزود.

 

  1. ارزش گذاشتن به خدمات دیگران: هرگز ارزش کار دیگران را برای دریافت امتیازهای مالی و غیره زیر سئوال نبرید. اینکه تلاش دیگران را نادیده بگیرید و خود را یک مدیر قدرناشناس معرفی کنید، مانع بزرگی برای دریافت ایده‌های بهتر از سمت پیمانکار شما خواهد بود. اگر افراد بدانند که شما قدردان تلاش آنها هستید، هرگز ارائه بهتر خدمات به شما را متوقف نخواهند کرد. به خاطر داشته باشید که پیمانکار شما، ممکن است با رقیب شما نیز کار کند، پس سعی کنید پیمانکار خود را راضی و خوشحال نگه دارید، تا بهترین و خلاقانه‌ترین ایده‌‌هایش را برای شما پیاده کند، نه شرکت رقیب.

 

  1. ایجاد روابط سودمند کاری: در هر کسب و کاری که باشید در مقاطع مختلف نیازهای متعددی خواهید داشت، از توسعه منابع انسانی گرفته تا سرمایه گذاری های جدید و گسترس بازار و برند سازی. همه اینها در دنیای امروز بر اساس روابط و ارتباطات به جلو می‌روند. پیمانکاران راضی می‌توانند بخش مهمی از این حلقه ارتباطات باشند و در اثر یک تجربه کاری موفق با شما، در جذب سرمایه گذار، فروش و بازاریابی و حتی تامین منابع انسانی مورد نیاز به شما کمک کنند.

 

در پایان به خاطر بیاورید که چندین بار از عقد قرارداد با مشتریانی که برند با عظمتی دارند ولی شما را در تجربه های قبلی ناراضی کرده اند، منصرف شده اید و به قول معروف، عطای همکاری با مشتری بدقلق را به لقای آن بخشیده اید، چون انرژی زیادی که از تیم شما تلف خواهد کرد. اگر شما در انتخاب مشتریان، ترجیح می دهید که با شرکت های منصف و خوش قول کار کنید، دیگران نیز همین طور عمل می کنند. پس کاری کنید که پیمانکاران از ارائه خدمات به شما تجربه خوشایندی داشته باشند و از همکاری‌های آینده استقبال کنند.

 

Pin It on Pinterest