اینکه برگزاری جلسات کاری متعدد به رشد و توسعه کسب و کار ها کمک می کند موضوع جاافتاده‌ای است، اما شاید عجیب به نظر بیاد اگر کسی توصیه کند برای پیشرفت شرکت خود به مهمانی بروید و در زمان تعطیلات به کسب و کار خود کمک کنید. اینکه چطور زمان هایی که صرف معاشرت با دوستان و خوشگذرانی در تعطیلات می شود، بیشتر از برگزاری جلسات رسمی در رشد کسب و کار موثر خواهد بود موضوع این مقاله است.
در ادامه نقش حلقه دوستان، در چند حوزه کاری مدیریتی، بررسی خواهد شد:

 مشاوره های تخصصی

حوزه های کاری که مدیران کسب و کار مجبور به اداره کردن آنها هستند، متعدد و پیچیده اند و اجبار برای انتخاب از میان پیشنهادات مختلف، گیج کننده و عذاب آور است. در حوزه های رقابتی گاهی مفاهیم تخصصی از سوی افراد مختلف به صورت های کاملا متضاد مطرح می شود.
مثلا در حوزه نرم افزار، اگر شما مدیری باشید که تصمیم به انتخاب و خرید نرم افزار خاصی برای شرکت دارید، ممکن است پیشنهاداتی با اختلافات فاحش به شما ارائه می شود، امروز «شرکت الف» به شما نرم افزاری متن باز (OpenSource) پیشنهاد می دهد و فردا «شرکت ب» با تمام توان صلاحیت نرم افزارهای متن باز را زیر سئوال می برد. مسلما در مقام یک مدیر وقتی برای تلف کردن در میان دعواهای تخصصی ندارید و می خواهید هرچه زودتر خارج از «کل کل» های فنی، نیاز مجموعه خود را برآورده کنید. اکثر مدیران در این مواقع به توصیه دوستان و افراد مورد اعتماد خود متوسل می شوند. پس در مهمانی ها ظاهر شوید و از بیان نظرات تخصصی واهمه نداشته باشید.

استخدام کارمندان معتمد

در توسعه منابع انسانی و استخدام کارمندان جدید همیشه این دغدغه وجود دارد که چگونه یک آدم مورد اعتماد پیدا کنیم؟ در اینجا هم شبکه دوستان به کمک خواهند آمد. دوستان و آشنایان بهتر با فرهنگ سازمانی شرکت شما آشنایی دارند و افراد مناسب را معرفی خواهند کرد. مسلما قرار نیست کسانی را در محیط کاری خود وارد کنید، که با روحیه و فضای فکری تیم شما همخوانی ندارند. حداقل باید بتوانید 8 ساعت در روز و 6 روز در هفته ، فرد جدید را تحمل کنید. در حاشیه مهمانی ها، دوستان و آشنایان را در جریان فرصت های استخدامی خود قرار دهید و از آنها بخواهید افراد مناسب کار شما را مدنظر قرار دهند و در صورت امکان معرفی کنند.

ارتقای برند

هیچ عاملی بیشتر از ارتقای نام تجاری و برند شما، موفقیت را برایتان تضمین نخواهد کرد. اولین و شاید مهمترین قدم های معرفی برند خود را از جمع دوستان شروع کنید. شاید از اینکه اولین مشتریان شما دوستان و آشنایان باشند، احساس خوبی نداشته باشید. شاید شنیده اید که  «با آشنا نباید معامله کرد» حتی ممکن است به دلیل رودربایستی، نتوانید بر سر قیمت مناسب با دوستان چانه زنی کنید و موقع تسویه حساب نهایی به مشکل بربخورید. اما اگر بتوانید از همه این دردسرها به سلامت گذر کنید، به امتیاز طلایی دست پیدا کرده اید. ارتقای برند جایزه شماست. برندسازی، آن هم از طریق دوستانی که از نزدیک خدمات شما را تجربه کرده اند و حالا با اطمینان برایتان خوشنامی را ترویج می کنند.

کمک های دوستانه در جذب منابع مالی

در روند توسعه هر کسب و کاری در هر کجای دنیا، جذب منابع مالی اهمیت زیادی دارد. در فضای کسب و کاری که آدم ها چندان عادت ندارند بر اساس منطق عدد و رقم تصمیم بگیرند و توجه به آمار در جهت گیری سرمایه گذاران جایگاه ویژه ای ندارد، اعتماد و اطمینان می تواند، افراد را تشویق کند که در شرکت شما سرمایه گذاری کنند و یا برای جذب منابع مالی ، ضمانت های لازم را مهیا کنند. پس اجازه بدهید دوستانتان از موفقیت های تجاری شما مطلع شوند و اطمینان پیدا کنند که به خوبی کسب و کار خود را اداره می کنید.

در نهایت سعی کنید در حلقه دوستان، از کار و حرفه خود حرف بزنید، بگذارید تخصص شما شناخته شود و در مواقع لزوم مورد توصیه قرار بگیرد. خود را معرفی کنید و راهی برای گسترش حلقه های ارتباطی خود پیدا کنید، یک راه حل ساده این است که با دوستانِ دوستان خود آشنا شوید. شبکه های اجتماعی را به کار بگیرید و با دوستانِ دوستان خود دوست شوید.

این مقاله نوشته سمیه جلیلی است و در تاریخ 22 آبان 1391 در روزنامه نسل فردا به چاپ رسیده است

Pin It on Pinterest