امروز فرصت کوتاهی داشتم تا درباره کمپین 11ایران در هفتمین همایش کاربردپذیری صحبت کنم.

همایش کاربرد پذیری به همت شرکت چارگون به عنوان نماینده انجمن جهانی تجربه کاربری در ایران برگزار می‌شود و در خلال این برنامه متخصصان و فعالان حوزه های مختلف فناوری اطلاعات از تجربیات خود در حوزه کاربردپذیری صجبت کردند.

اطلاعات کاملتر درباره این همایش و سخنرانان در سایت زیر موجود است:

http://usabilityday.ir/

و گزارشات درباره این رویداد توسط حضار این همایش و کاربران شبکه‌های اجتماعی با این هشتگ قابل پیگیری است: #WUD2016

معرفی کمپین 11ایران

اما کمپین 11ایران که امروز حاضران را به حمایت از آن دعوت کردم، شامل یک حرکت فرهنگی است که با هدف تسهیل حضور معلولان در جامعه، درصدد تغییر نگاه و آگاه سازی آحاد جامعه است.

در کمپین یازده ایران قرار است درباره این سئوال صحبت شود که چرا معلولین کمتر در کوچه و خیابان دیده می‌شوند ؟ آیا ندیدن آنها دلیلی بر تعداد اندکشان است یا نشانه‌هایی‌ست از بی‌توجهی آحاد جامعه به معلولین ؟

بر طبق آمار حداقل 11درصد افراد جامعه در ایران معلولان و افراد توانیاب هستند.
متولیان راه‌اندازی کمپین یازده ایران معتقدند مشکل عدم حضور معلولین امکانات شهری و عدم مناسب‌سازی فضاهای عمومی نیست، چون بارها دیده‌ایم که فضای شهری مناسب سازی شده توسط دیگر شهروندان اشغال می‌شود و معلولین امکان استفاده از آنرا نخواهند داشت.
مثال آن صندلی‌های مخصوص معلولین و افراد توانیاب در اتوبوس و مترو است و یا پیاده‌روهایی که برای نابینایان مناسب سازی شده ولی افراد روی محل عبور معلولین اتومبیلشان را پارک کرده‌اند.

در واقع با ایجاد امکانات شهری تغییری در وضعیت معلولین در جامعه ایجاد نمی‌شود؛ بلکه ما نیازمند تغییر نگاه جامعه به سهم 11 درصدی معلولین کشور هستیم و اولین قدم در این راه آگاه سازی افراد از نقشی است که می توانند برای حضور داشته باشند.
راه‌اندازی کمپینی 11 ایران در واقع تلاشی است برای ایجاد فرهنگ تعامل با 11درصد جمعیت جامعه معلول ایرانی.

این کمپین مقدمه‌ای برای افزایش پذیرش معلولین در جامعه ،حضور بیشتر و نقش‌آفرینی آنها در فرصت‌های اجتماعی است.
علاقمندان به این موضوع می‌توانند با “عضویت در سایت http://11iran.ir/ وارد این حرکت حمایتی شده و با ثبت نام در این سایت سفیر و حامی این کمپین باشند

Pin It on Pinterest