این روزها بزرگراه‌های تهران شاهد بیلبوردهایی هستند که مفهومی نظیر VOD بنظر تبلیغی برای سیستم‌های «ویدیو درخواستی» نظیر IPTV است.

گفته شده این تبلیغات مرتبط با IPTV تفرقه افکنی علیه بنیان خانواده است و اقتدار پدر خانواده را مورد حمله قرار می‌دهد و حتی نوعی آموزش غیرمستقیم به فرزندان است که پدرومادر را دور بزنند و شیوه‌های جدیدتری در تبعیت نکردن از آنها بکار بگیرند.

در نگاه اول شاید نگرانی این افراد درباره شکستن دایره اقتدار سنتی خانواده موجه به نظربیاد اما اگر کمی دقیق‌تر شویم خواهیم دید این ابراز نگرانی به قول قدیمی‌ها گریه‌ و زاری بر سر مقبره خالی است چرا که اقتدار پدرانه در انتخاب کانال‌های تلویزیون مدت‌هاست دیگر موضوعیت ندارد.

در روزگاری که اکثر نوجوانان و جوانان و حتی گاهی کودکان ابزارهایی مثل تبلت، موبایل و لپ‌تاپ شخصی در اختیار دارند دیگر تلویزیون به عنوان رسانه‌ غالب در محیط خانواده مطرح نیست که اختیار اداره آن تعیین کننده باشد و جوانان ساعت‌های بسیاری از وقتی که در منزل هستند را در تنهایی با این دیوایس‌ها مشغولند و در اغلب موارد هم محتوایی بدون نظارت را دریافت می‌کنند.

این در حالی‌است که اتفاقا توسعه فناوری تلویزیون‌های اینترنتی در ایران که مطمئنا تحت مجوزهای قانونی فعالیت می‌کنند، به سالم‌سازی محتوایی که جوانان و نوجوانان در معرض آن هستند می‌انجامد و والدین می‌توانند تا اندازه‌ای آرامش خاطر داشته باشند که محتوایی که از این طریق در دسترس فرزندان قرار می‌گیرد، هم‌زمان با حفظ آزادی انتخاب آن‌ها با معیارهای موجهی انتخاب و گردآوری شده اند. در این شرایط بسترهای فناوری بومی بخصوص پیوست‌های محتوایی «شبکه ملی اطلاعات» و سامانه‌هایی مثل IPTV های وطنی با چارچوب فرهنگی تعریف‌شده‌ می‌توانند فضای انفعالی در تامین و انتشار محتوا را تغییر دهند و فیلم و سریال‌‌های محبوب جوانان را با حفظ موازین تعریف شده در اختیار آنها قرار دهند.

از سوی دیگر توجه به این واقعیت ضروری است که همراه با رواج تکنولوژی ، آزادی در انتخاب محتوای ویدئویی برای همه افراد خانواده افزایش یافته و شخصی‌سازی محتوا در گروه‌های سنی مختلف، انحصار رسانه‌ای را در خانواده‌ها از دست پدرو مادرها خارج کرده است. ضمن اینکه سن ازدواج در بین جوانان افزایش یافته و به دلیل پررنگ بودن نهاد خانواده، هنوز زندگی مجردی جوانان پدیده‌ای نادر است لذا، آزادی عمل در انتخاب محتوای ویدئویی و انتخاب رسانه شاید به عنوان عامل کاهش تنش، همزیستی مسالمت‌آمیز بین خانواده‌‌ها را بهبود دهد. در واقع تبلیغ و استفاده از ویدیوهای درخواستی نه‌تنها به ضرر انسجام خانواده نیست بلکه راه‌حلی برای کاهش تنش و اصطکاک بین افراد خانواده است.

خانواده‌هایی که در بسیاری از آنها مطابق هرم جمعیتی، جوانان بالای بیست سال همراه پدرومادرشان زندگی می‌کنند و مدت‌هاست که به کمک موبایل و تبلت کنترل رسانه دلخواهشان را بدست گرفته‌اند حالا فرصت استفاده از محتوای ارزان جذاب و باکیفیت را دارند.

Pin It on Pinterest